Terapia pedagogiczna

Spis treści

Czym jest terapia pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna jest sposobem wsparcia dzieci w ich trudnościach szkolnych. Kiedyś nazywana była reedukacją. Jest to jednak błędne sformułowanie, ponieważ oznacza uczenie się czegoś od nowa, czegoś, co już się kiedyś potrafiło ale utraciło się tę umiejętność np. przez utratę pamięci. Terapia pedagogiczna zaś jest terapią mającą na celu nie uczenie czegoś, tylko wspieranie w procesie trwającym, zastanym. Obecnie nazywana też zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi. Ta nazwa jest jak najbardziej trafna i można stosować ją zamiennie. Korekcja oznacza poprawę i usprawnianie, a kompensacja to wyrównywanie braków w umiejętnościach edukacyjnych dziecka.

Głównym celem zajęć jest pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych. Ważnym aspektem jest eliminowanie ujemnych konsekwencji tych niepowodzeń, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.


Do szczególnych lecz nie jedynych trudności w nauce należą:

Czy terapia pedagogiczna jest dla mojego dziecka?

Tak, jeżeli twoje dziecko, doświadcza kłopotów w wielu obszarach nauki szkolnej, a przede wszystkim:

W pisaniu:

W czytaniu:

Trudności występujące w nauce innych przedmiotów:

Kiedy zgłosić się na terapię?

Odpowiedź na pytanie kiedy zgłosić się na terapię jest jedna: JAK NAJSZYBCIEJ! Wielu rodziców słyszy, że dysleksje można stwierdzić dopiero w 4 klasie szkoły podstawowej i czeka ze zgłoszeniem się z dzieckiem po pomoc. Dlatego na zajęcia trafiają dzieci w 3-4 klasie szkoły podstawowej, kiedy ich trudności w nauce są już wyraźnie widoczne a dziecko często doświadcza negatywnych skutków tych trudności, jak obniżona samoocena i niechęć do nauki.

Tymczasem pierwsze objawy dysleksji widoczne są na długo przed rozpoczęciem nauki w szkole. Na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym można już stwierdzić które dziecko jest w grupie ryzyka rozwoju dysleksji. I już na tym etapie należy wdrożyć pomoc.


Szczególnie warto obserwować małe dziecko, jeśli zauważymy:

Pamiętajmy o tym, że dziecko w szkole spędzi najmniej 13 lat swojego życia. I jeśli już na początku doświadczy trudności, w których nikt mu nie pomoże, to już na początku tej drogi straci zapał i chęć do nauki i jego trudności będą narastać. Spadnie samoocena, włączy się system obronny w postaci wycofania lub - przeciwnie - w postaci agresji i negowania.